Wyciągarki linowe, czyli kompletny ekwipunek na off-roadową majówkę

Przed nami długi majowy weekend. Jedni planują grillowanie, drudzy błogie nicnierobienie, a jeszcze inni aktywny wypoczynek w górach. Jeśli jednak masz w planach udział w rajdzie terenowym, zobacz, czy lepiej się sprawdzą wyciągarki linowe, czy trapy. Zapytaliśmy doświadczonych off-roadowców, jak wyposażyć auto.

Iceland-raid

Skąd, dokąd i którędy?

Już cieszysz się na ekscytującą przygodę? Z pewnością przyniesie ci fantastyczną zabawę, pouczające doświadczenia, poznasz nowych ludzi, którzy podzielają twoje zainteresowania. Pragniesz jak najszybciej spakować ekwipunek, tylko co zabrać, a co zostawić? Światła dalekosiężne, wyciągarki linowe i trapy stanowią podstawę wyposażenia, ale może nie wszystko się przyda? Zacznij, o ile to możliwe, od zapoznania się z charakterystyką ukształtowania terenu. Lepiej wiedzieć, czy trasa obejmuje bród na rzece, strumień, albo czy droga biegnie przez las.

Land-rover

Czasem słońce, czasem deszcz

Następnie poszukaj prognozy pogody. Jeśli zapowiada się słoneczny dzień, zabierz zapas wody i okulary (gogle) przeciwsłoneczne, jeśli natomiast spadnie deszcz, nie ruszaj się bez woderów (wysokie gumowe spodnie wraz z kaloszami). Kałuże będą głębokie i być może przyjdzie ci spędzić w nich trochę czasu. Jeśli utkniesz (na takie właśnie okazje zabiera się wyciągarki linowe), trzeba będzie wysiąść i wyciągnąć pojazd z błota. O gaśnicy i apteczce nie ma potrzeby przypominać, bo to oczywisty standard.

Za co rajdowcy kochają wyciągarki linowe?

Terenowe wyciągarki linowe MSW Motor Technics stanowią tego typu urządzenia, które mogą być zamontowane na samochodzie i użyte niemal wszędzie z wykorzystaniem jakiegokolwiek elementu ukształtowania terenu (drzewo, kamień, przydrożny słup). Mają wielorakie zastosowanie, dlatego są podstawowym elementem ekwipunku w rajdach terenowych. Myli się jednak ten, kto sądzi, że nadają się jedynie do wyciągnięcia auta z błota, śniegu czy piachu.

wciągarka

Bez wyciągarki ani rusz

Poza wspomnianym już wyciąganiem pojazdu z grząskiego podłoża, można łatwo zareagować, gdy auto zawiesi się podwoziem. Z pomocą wyciągarki uda się szybko wrócić po wypadnięciu z trasy, czy wreszcie postawić samochód na kołach po przewróceniu na bok lub dachowaniu, co wcale nie zdarza się rzadko podczas rajdu. Z tego też względu terenowe wyciągarki linowe wchodzą w skład wyposażenia każdego samochodu terenowego, a już na pewno rajdowego.

Snorkel, lift-jack, trapy, szekle

Oprócz wyciągarki linowej kierowcy cenią sobie także snorkel, element układu, który chroni silnik przed zalaniem i dostarcza zarazem powietrze do silnika. Obowiązkowy jest także lift-jack, lewar do wysokich zawieszeń. Ponadto przydadzą się najazdy (trapy), dodatkowe liny, szekle oraz halogeny dachowe. Pamiętajmy jednak, że jeśli większość trasy przebiega lasem, będziemy tylko łapać gałęzie.