Prawidłowa aranżacja sklepu samoobsługowego

Poprawne zagospodarowanie sali w sklepie ma bardzo duże znaczenie w przypadku mniejszych placówek handlowych. Tam liczy się każdy metr kwadratowy, a wnętrze sklepu powinno być zaaranżowane, aby pomieszczenie sprawiało wrażenie przestronnego. To czy nasz sklep stanie się ulubionym miejscem do robienia zakupów, w dużej mierze zależy od kilku czynników: wystroju, oświetlenia i drogi prowadzenia.

 

Wejście

Wnętrze przyjazne klientowi powinno mieć dobrze przejrzystą wytyczoną drogę prowadzenia. W sklepach o powierzchni 100m2 najczęściej oddzielone są bramką uchylną i nie występuje oddzielny przejazd dla wózków. Ma to kluczowe znaczenie w kwestii bezpieczeństwa, ponieważ zapobiega to kradzieżom i pozwala kontrolować przepływ klientów. Kontakt ze sklepem rozpoczyna się właśnie w tym miejscu, więc należy zminimalizować odczucia negatywne. Oświetlenie w sklepach samoobsługowych powinno być równomiernie rozłożone. Warto również pomyśleć o akcentach świetlnych punktujących wybrane grupy produktów. Gdy chcemy stworzyć odpowiedni klimat w poszczególnych strefach sprzedaży, można użyć opraw zawieszanych. Różne barwy ścian i stopień nasycenia światła pomogą nam uatrakcyjnić wygląd produktów spożywczych. Lepiej sprzedaje się żywność, która wygląda świeżo i zdrowo. Ważnym urządzeniem przy stoisku owocowo-warzywnym jest waga sklepowa do indywidualnej obsługi. Tego typu waga sklepowa po odpowiednim naciśnięciu guzika, poinformuje nas na samoprzylepnej etykiecie, masę, datę przydatności, kod kreskowy i nazwę produktu. Waga sklepowa ułatwia pracę pracowników sklepu oraz umila czas klientom.

 

Meble chłodnicze

Gdy nasz sklep nie posiada zbyt wiele miejsca, idealnym rozwiązaniem będą regały z przeszklonymi ściankami bocznymi i lustrami. Klienci będą mogli swobodnie poruszać się po sklepie, nie będą przytłaczać wnętrza i jednocześnie sklep będzie wydawał się przestronniejszy. Przy wstępnym doborze mebli chłodniczych należy brać pod uwagę specyfikę sklepu oraz ilość towaru, jaki będzie oferowany. To znacznie ułatwi wybór spośród kilkunastu typów urządzeń chłodniczych – otwartych, zamykanych z przeszklonymi drzwiami, lad chłodniczych czy wysp mroźniczych.

 

Zasady aranżacji – praktyczne porady

  • szerokie korytarze i system niskich półek – sklep wygląda wówczas przyjaźniej, wydaje się większy, wszystkie produkty znajdują się zasięgu ręki klienta
  • reguła „prawej ręki” – ruch klienta w kierunku odwrotnym do ruchu wskazówek zegara
  • bogactwo materiałów – wykorzystywanie półek i regałów z różnych materiałów
  • strefy produktów – zaprojektowanie specjalnych światów, każdy z nich powinien mieć inny charakter i wystrój
  • zaokrąglone końcówki regałów – produkty są lepiej postrzegane
  • oświetlenie półek – zapewnia dobrą widoczność produktów w całym sklepie
  • jednakowa lub zbliżona głębokość mebli w sklepie
  • należy przewidzieć możliwość dokonywania zmian ustawień mebli w  przyszłości

 

Zalety i wady sklepu samoobsługowego

Zalety:

  • klient sam wybiera towary, waży na wadze sklepowej, decyduje ile czasu poświęca na zakupy
  • efektywniejsze zagospodarowanie przestrzeni handlowej
  • atrakcyjna ekspozycja produktów, możliwość częstych zmian ich usytuowania
  • zwiększenie liczby i rodzaju oferowanych produktów

Wady:

  • większe ryzyko kradzieży

Aby zmniejszyć ryzyko kradzieży jest na to kilka sposobów. Można zastosować bramki uchylne, bramki antykradzieżowe z alarmem, lustra kontrolne, które pozwalają obserwować powierzchnię całego sklepu z jednego miejska oraz paski magnetyczne.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *