Koktajler – uczcijmy Dzień Mleka koktajlem


25 maja obchodzi się Światowy Dzień Mleka. Ten magiczny płyn jest pierwszym pokarmem każdego ssaka na ziemi. Dowiedz się, co w nim takiego wyjątkowego? W czym tkwi jego mleczny sekret? Sprawdź, ile mleka dziennie zaleca Instytut Żywności i Żywienia oraz jak przygotować mleczny koktajl Poznaj koktajler marki Royal Catering
.

zimne_mleko

W szklance mleka zdrowie czeka

Spożywamy je nieprzetworzone lub w formie lodów, legumin, a także, jeśli mamy koktajler, również koktajli mlecznych. Jest podstawą wyrobu jogurtów czy różnego rodzaju serów. W mleku znajdują się przede wszystkim związki takie, jak:

1) białko (budulec mięśni i kośćca):

  • kazeina
  • albuminy
  • globuliny wysokocząsteczkowe (immunoglobuliny)

2) cukry (niezbędne m.in. do pracy mózgu)

3) laktoza (dwucukier składający się z glukozy oraz galaktozy)

4) tłuszcz (od 2,7 do 5,5%) (konieczny np. do metabolizmu niektórych witamin)

  • mikroelementy:
  • wapń
  • fosfor
  • potas
  • chlor
  • sód
  • magnez
  • kwas cytrynowy

5) witaminy:

  • witamina A
  • witamina D
  • witamina E
  • witaminy z grupy B

Ponadto tłuszcz mleczny zawiera nasycone a także nienasycone kwasy tłuszczowe. W tym kwas linolowy zapobiegający miażdżycy, mający właściwości antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe.

Główne składniki mleka

 

Źródło: www.onet.pl

Pożywienie czy lek?

Powyższe elementy, wchodzące w skład mleka, budują zrównoważoną dietę. Wszelkie jej niedostatki Światowy Program Żywnościowy definiuje jako wariant niedożywienia. Nawet w wypadku ogromnej nadwagi można cierpieć na awitaminozę lub inne niedobory ważnych dla zdrowia mikroelementów. Natomiast organizacja UNICEF wspiera Ośrodki Terapeutycznego Dożywiania w Afryce, zapewniając głodującym dzieciom tzw. mleko terapeutyczne.

Pić czy nie pić – oto jest pytanie

Zdania na temat spożywania mleka przez dorosłych są podzielone. Jedni twierdzą, że to pokarm tylko dla niemowląt. Inni wskazują na bogactwo łatwo przyswajalnych składników odżywczych potrzebnych wszystkim, nie tylko najmłodszym. Instytut Żywności i Żywienia zaleca osobom zdrowym (które nie wymagają modyfikacji tradycyjnie zbilansowanej diety) dwie szklanki mleka dziennie do picia lub w postaci przetworów. Stanowią je koktajle, kefiry, jogurty, budynie, desery i zupy mleczne, niektóre sery. Nie każdy przecież lubi mleko, chętniej pije się kakao, a za sernikiem czy lodami przepadają prawie wszyscy.

jogurty z dodatkami

Komu mleko nie służy?

Osoby z upośledzoną tolerancją laktozy lub uczulone na inne składniki mleka powinny je ograniczyć w codziennym odżywianiu się lub wybierać jego przetwory, które są mniej alergizujące. Istnieją też stany chorobowe, w których nie poleca się tego produktu, a wręcz wyklucza go z diety. Tak bywa w przypadku kamicy nerkowej. To jednak zależy od jej rodzaju. W niektórych odmianach tego schorzenia Instytut Żywności i Żywienia nie tylko nie wyłącza, nie ogranicza nabiału w jadłospisie, ale zaleca nawet zwiększenie spożycia białego napoju tudzież jego pochodnych. Decyduje o tym lekarz dietetyk.

Nie tylko od krasuli

Najbardziej rozpowszechnione jest mleko krowie, lecz także produkuje się przetwory (głównie sery) z mleka koziego bądź owczego. W Indiach, we Włoszech, na Bałkanach wykorzystuje się również bawole, jednak naprawdę mało kto wie, że poza Europą pozyskuje się mleko wielbłądów, koni, lam, jaków i reniferów. W Mongolii z kobylego mleka wyrabia się kumys – tradycyjny napój alkoholowy, a królowa starożytnego Egiptu Kleopatra zażywała podobno kąpieli w mleku oślic.

Koktajler+mleko+przecier brzoskwiniowy

Royal Catering poleca koktajler / milkshaker

Co zrobić jeśli ktoś chciałby pić ten biały płyn, lecz zwyczajnie go nie lubi? Albo ma szczególne zalecenia lekarskie? A może wychowujemy dzieci i musimy szczególnie dbać o ich zbilansowaną dietę? Royal Catering przedstawia proste rozwiązanie – milkshaker / koktajler. Możemy spożywać mleko w postaci nie tylko zdrowych, ale też pysznych napojów mlecznych. Wystarczy, wykorzystując milkshaker, zmieszać je z dodatkiem:

  • kawy
  • herbaty
  • kakao
  • czekolady
  • karmelu
  • soku lub przecieru z ulubionych owoców
  • syropu waniliowego, arakowego, migdałowego

Jako dodatków użyjmy bitej śmietany, proszku kakaowego, wiórków czekoladowych, mielonych orzechów lub kostek lodu i cieszmy się zdrowiem.