Cukier w naszej diecie

Cukier krzepi – taki slogan reklamowy wymyślił pisarz Melchior Wańkowicz w latach 30. XX wieku. To prawda Cukier, którym słodzimy herbatę, szybko się rozkłada i powoduje wzrost glukozy we krwi i w konsekwencji dostarcza organizmowi energii. Jednak dietetycy biją na alarm – jemy go za dużo. Czy rzeczywiście jest aż tak zły? Czy tabliczka czekolady lub maszyna do waty cukrowej na festynie powinna budzić w nas niechęć?


Główną negatywną konsekwencją spożywania cukru jest otyłość, która przyczynia się do powstawania chorób układu krążenia, układu kostno-szkieletowego, cukrzycy i wielu innych. Wysoko przetworzone batony i czekoladki dostarczają organizmowi mnóstwo kalorii, a nie dają żadnych substancji odżywczych. Takie przekąski mają też wiele sztucznych barwników, konserwantów i polepszaczy, które rujnują nasze zdrowie.

Spożywanie wysokocukrowych pokarmów nie sprawi, że poczujemy się najedzeni. Wręcz przeciwnie, taka dieta spowoduje wzrost naszego apetytu na słodycze. Dzieje się tak, ponieważ spożycie cukru wpływa na wydzielanie wysokich dawek insuliny, a ta daje uczucie ssania w żołądku i wtedy znowu sięgamy po batona.

Kolejne negatywne działanie cukru to powstawanie próchnicy zębów i chorób przyzębia, a to dalej prowadzi do chorób całego organizmu. Naukowcy udowodnili, że cukier przyspiesza procesy starzenia się, zmniejsza jędrność i elastyczność skóry, czyli powoduje zmarszczki. Do tego utrudnia, przyswajanie składników odżywczych, czyli witamin i pierwiastków potrzebnych człowiekowi do prawidłowego funkcjonowania.

Jednak istnieją też dobre cukry. Te znajdziemy głównie w owocach, które mają dużo witamin i korzystnie wpływają na nasze zdrowie. Największą zawartość cukru mają np. winogrona lub arbuz, a także wszystkie suszone owoce. Zdrową słodkością jest też miód, który ma dodatkowo właściwości lecznicze i bakteriobójcze. Jest dobry na wzmocnienie, dla urody, a także określa się go jako eliksir młodości. To właśnie on był w przeszłości używany zamiast białego cukru. Dietetycy mówią też o pozytywnym wpływie na zdrowie gorzkiej czekolady. Udowodniono, że poprawia nastrój, ponieważ zawiera dużo uspokajającego magnezu i wyzwala w organizmie serotoninę zwaną hormonem szczęścia.

Skąd tyle hałasu o cukier?

Cukier istniał w naszej diecie od zawsze. Przecież słodki deser po obiedzie to nie wymysł naszych czasów, ale wieloletni zwyczaj. Słodkie przysmaki, przepisy na ciasta czy takie urządzenia jak maszyna do waty cukrowej istnieją od dawna. Skąd więc tyle hałasu o cukier? Wszystko przez wysoko przetworzoną żywność, która zawiera, oprócz niezdrowych barwników, konserwantów i ulepszaczy, także dużo cukru. Współcześnie prawie wszystko jest dosładzane, a jedząc nieświadomie dostarczamy organizmowi dużo więcej tego szkodliwego składnika niż jest to potrzebne. Przeciętny człowiek, który dziennie zjada około 2 000 kalorii, do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 5 łyżeczek białego cukru. Tymczasem dosładzane jest niemal wszystko. Cukier znajdziemy nie tylko w napojach i ciastkach, ale też w płatkach śniadaniowych, sucharach, dietetycznych waflach ryżowych, pieczywie, maśle, ketchupie, musztardzie i wielu, wielu innych produktach.

zp8497586rq