Ciepło – zimno. Co lepsze?

p>Panuje opinia, że chociaż raz dziennie trzeba zjeść ciepły posiłek. Najczęściej jest nim obiad, bo kto się oprze gorącej zupie w chłodny jesienny dzień albo właśnie ugotowanym ziemniakom z kotletem. Poza tym, w opinii wielu z nas, ciepłe potrawy są smaczniejsze, ładniej pachną i bardziej sycą. Między innymi dlatego tak popularne są bemary, które pomagają jak najdłużej zachować odpowiednią temperaturę posiłku, termosy, a także wszelkie urządzenia do podgrzewania.


Zimno uodparnia i odchudza…


Jednak są też zwolennicy zimnego jedzenia. Oczywiście, w upalne dni przeważnie jemy tylko chłodniki i pojemy zimne napije z lodem, żeby ochłodzić organizm. Jednak niektórzy naukowcy przekonują, że ogólnie niska temperatura pozytywnie wpływa na nasze zdrowie i jest na pewno lepsza niż zbyt wysoka.  Specjaliści radzą, żeby hartować dzieci, gdyż to je uodporni.  Zaleca się spanie w lekko niedogrzanych pomieszczeniach, a krioterapia to jeden z zabiegów medycznych cieszący się coraz większą popularnością. Ekstremalnym przykładem tej zasady są  podobno kobiety, które chcąc być wiecznie młode i wygrać z upływającym czasem, całe życie kąpały się tylko w zimnej wodzie, okładały lodem i sypiały w zimnych pomieszczeniach. Oczywiście nikomu nie zalecamy takich praktyk, jednak potwierdza się, że chłód kryje w sobie wiele dobroczynnych właściwości. Niska temperatura wzmacnia odporność i poprawia krążenie.

Istnieje też teoria, że zimne posiłki pomogą nam schudnąć. Jak to możliwe? Otóż zimno przyspiesza  przemianę materii. Tyczy się to nie tylko zimnego powietrza, ale też przede wszystkim chodzi tu o zimne jedzenie. Wyjaśnia to fakt, że podczas trawienia nasz organizm będzie dążył do wyrównania temperatur, czyli ogrzania jedzenia do ciepła identycznego z tym jakie my sami posiadamy. Do tego potrzebna jest energia, a żeby ją wyprodukować, nasze ciało musi spalić zmagazynowane kalorie. Wniosek z tego, że to samo danie, ale podane na zimno, dostarczy nam mniej kalorii niż gorące.

…jednak dobrze jest się rozgrzać


Ale kto by chciał jeść zimą jedzenie z lodówki? Dietetycy podkreślają, że ciepły posiłek dostarcza nam nie tylko kalorii zawartych w produktach, z których został przyrządzony, ale i ciepła , czyli energii. Jest on też  bardziej sycący, a to oznacza, że szybciej zaspokoi nasz głód i zjemy go mniej. Ponadto  ciepłe potrawy – szczególnie napoje i zupy są polecane w okresie jesienno- zimowym, ponieważ  działają rozgrzewająco i dodają nam bardzo potrzebnej w tym czasie energii. Pamiętajmy, że przecież energię musimy organizmowi dostarczać, bez względu na to czy chcemy  schudnąć , czy nie. Energia z ciepłych posiłków pomoże nam zachować zdrowie i lepiej przygotować się na mrozy.

zp8497586rq